Zmiany w podstawie programowej biologii 2024 – szkoła podstawowa

Uczeń szkoły podstawowej nie musi już (m.in.) :

  • Wymieniać najważniejszych pierwiastków budujących organizmy,
  • Wymieniać podstawowych grup związków chemicznych występujących w organizmach
  • Uzasadniać potrzeby klasyfikacji organizmów
  • Rozpoznawać organizmów przy pomocy klucza do oznaczania
  • Wymieniać form biologicznych bakterii
  • Znać protistów
  • Obserwować i rozpoznawać tkanki roślinne
  • Opisywać modyfikacje organów roślinnych – korzeni, łodyg i liści
  • Przedstawiać budowę nasiona
  • Wykazywać adaptacje w budowie owoców do rozprzestrzeniania się nasion
  •  Znać parzydełkowców
  • Wyjaśniać znaczenie płazińców i nicieni
  • Wiedzieć gdzie i na co trawią  się  białka, cukry i tłuszcze
  • Analizować skutki niedoboru witamin i składników mineralnych
  • Podawać przykłady chorób sprzężonych z płcią
  • Wiedzieć co to skala porostowa i że porosty są organizmami wskaźnikowymi.

To tylko niektóre zagadnienia wykreślone z podstawy. Oprócz tych dużych zmian, są też drobniejsze, niektóre niemal niemal kosmetyczne. Wszystkie znajdziesz w przygotowanym przeze mnie materiale zamieszczonym poniżej. Pozwala zorientować się, w jaki sposób obowiązująca od września podstawa programowa biologii różni się od dotychczasowej.

Plik w formacie pdf. można pobrać ze sklepu – cena 12 zł.

Ja mam mieszane uczucia w stosunku do tych zmian. Nie jestem przekonana,  że wyrzucono akurat  to, co należało wyrzucić.

Ciekawa jestem Twojego zdania.  Napisz, jak Ci się podoba nowa podstawa, co sądzisz o wprowadzonych zmianach. Jesteś nauczycielem, rodzicem, uczniem? Twoja opinia jest dla mnie jednakowo interesująca. Będę wdzięczna, jeśli wyrazisz ją w komentarzu. Zachęcam do dyskusji.

Pozdrawiam

Beata Dąbrowska Facetka od biologii

Prawa autorskie

Dodaj komentarz

moje filmy

YouTube w liczbach

Statystyki

Obejrzyj na YouTube

galeria

Kilka przykładowych notatek

z Instagrama

opinie

Kilka Komentarzy

do filmów na YouTube