Od września tego roku w szkołach będzie obowiązywała nowa, okrojona podstawa programowa. I o ile jestem przekonana, że jest to wiedza powszechnie znana zarówno nauczycielom, jaki i rodzicom czy uczniom, to jednocześnie mam wrażenie, że nie każdy ma świadomość, co w podstawie programowej się zmieniło i jakie treści zostały z niej usunięte.
Uczeń szkoły podstawowej nie musi już (m.in.) :
- Wymieniać najważniejszych pierwiastków budujących organizmy,
- Wymieniać podstawowych grup związków chemicznych występujących w organizmach
- Uzasadniać potrzeby klasyfikacji organizmów
- Rozpoznawać organizmów przy pomocy klucza do oznaczania
- Wymieniać form biologicznych bakterii
- Znać protistów
- Obserwować i rozpoznawać tkanki roślinne
- Opisywać modyfikacje organów roślinnych – korzeni, łodyg i liści
- Przedstawiać budowę nasiona
- Wykazywać adaptacje w budowie owoców do rozprzestrzeniania się nasion
- Znać parzydełkowców
- Wyjaśniać znaczenie płazińców i nicieni
- Wiedzieć gdzie i na co trawią się białka, cukry i tłuszcze
- Analizować skutki niedoboru witamin i składników mineralnych
- Podawać przykłady chorób sprzężonych z płcią
- Wiedzieć co to skala porostowa i że porosty są organizmami wskaźnikowymi.
To tylko niektóre zagadnienia wykreślone z podstawy. Oprócz tych dużych zmian, są też drobniejsze, niektóre niemal niemal kosmetyczne. Wszystkie znajdziesz w przygotowanym przeze mnie materiale zamieszczonym poniżej. Pozwala zorientować się, w jaki sposób obowiązująca od września podstawa programowa biologii różni się od dotychczasowej.
Plik w formacie pdf. można pobrać ze sklepu – cena 12 zł.
Ja mam mieszane uczucia w stosunku do tych zmian. Nie jestem przekonana, że wyrzucono akurat to, co należało wyrzucić.
Ciekawa jestem Twojego zdania. Napisz, jak Ci się podoba nowa podstawa, co sądzisz o wprowadzonych zmianach. Jesteś nauczycielem, rodzicem, uczniem? Twoja opinia jest dla mnie jednakowo interesująca. Będę wdzięczna, jeśli wyrazisz ją w komentarzu. Zachęcam do dyskusji.
Pozdrawiam
Beata Dąbrowska Facetka od biologii