Zmiany w podstawie programowej – liceum zakres rozszerzony

Najpierw o tym co ubyło z podstawy programowej:

Uczeń już nie musi

👉 porównywać przebiegu cytokinezy w komórkach roślinnych i zwierzęcych

👉 ustalać przynależności gatunkowej organizmu stosując klucz do oznaczania

👉 porównywać cykli życiowych grzybów i rozróżniać  faz jądrowych

👉 wyjaśniać roli porostów jako organizmów wskaźnikowych

👉 rozróżniać glaukocystofity

👉 rozróżniać tkanki roślinne na wykonanym samodzielnie preparacie (ale na innych preparatach, schematach itp. musi 😀)

👉 planować i przeprowadzać doświadczeń:  wykazującego płacz roślin, porównującego zagęszczenie i rozmieszczenie aparatów szparkowych, występowania gutacji, określającego stężenie roztworu glebowego, wykazującego wpływ dwutlenku węgla na intensywność fotosyntezy, wskazującego wpływ etylenu na dojrzewanie roślin, wykazującego różnice fototropizmu korzenia i pędu,wykazującego rolę stożka wzrostu w dominacji wierzchołkowej

👉 przedstawiać znaczenie Ca i Fe dla roślin

👉 przedstawiać adaptacje anatomiczne i fizjologiczne roślin C4 i CAM do przeprowadzania fotosyntezy

👉 wykazywać  i porównywać (wystarczy że opisze) na podstawie schematów przemianę pokoleń mchów, paprociowych, nago-  okrytonasiennych, wykazywać stopniowa redukcję gametofitu

👉 opisywać sposób powstawania gametofitów roślin nasiennych

👉 rozróżniać nasion bezbielmowych, bielmowych, obiektowych

👉 planować i przeprowadzać obserwacje różnych typów kiełkowania nasion, termonastii

👉 określać roli giberelin, cytokinie, kwasu abscysynowego w procesach wzrostu i rozwoju roślin

👉 wykazywać związek zakwitania okrytonasiennych z fotoperiodem i temperaturą

🔹zniknęły  pierwouste i wtórouste, bezżuchwowce i żuchwowe  🤪

🔹wykreślono wrotki i wije

🔹treści dotyczące anatomii i fizjologii człowieka wkomponowane są w dział dotyczący funkcjonowania zwierząt

🔹z  mechanizmów warunkujących homeostazę wykreślono rytmy dobowe i sezonowe 

🔹usunięto  uwarunkowania genetyczne z przyczyn otyłości 

🔹wykreślono znaczenie profilaktyki niektórych chorób i niektóre badania diagnostyczne i profilaktyczne  np.  wątrobowe, badania krwi i kalu, USG serca, badania Holtera, angiokardiografia,   Spośród chorób : chorobę Crohna zespoły złego wchłaniania, schizofrenię, 

🔹 porównanie budowy narządów nie wymaga  określania tendencji ewolucyjnych 

🔹 krzepnięcie krwi – tylko znaczenie, bez wyjaśniania procesu

🔹 nie ma CYKLU MOCZNIKOWEGO!

🔹 wykreślono chemiczne zróżnicowanie cząstek sygnałowych

🔹  skutki  niedoczynności i nadczynności – tylko tarczyca

🔹 nie ma analizy budowy układu nerwowego kręgowców i konieczności wykazywania związku między jego rozwojem a złożonością budowy zwierzęcia

🔹 znika znaczenie skurczu tężcowego w funkcjonowaniu układu ruchu

🔹 znikają rodzaje kości ze względu na kształt

🔹nie trzeba już rozróżniać jajorodności , żyworodności , jajożyworodności

🔹 nie trzeba  wykazywać  związku  ilości żółtka  w jaju z typem rozwoju   

🔹 nie trzeba wykazywać roli hormonów w przeobrażeniu owadów

🔹analiza gametogenezy i cyklu menstruacyjnego – na podstawie schematu 

🦠 nie musicie nic wiedzieć o wiroidach i prionach 😀

🦠 nie trzeba znać dróg rozprzestrzeniania i zasad profilaktyki niektórych chorób np. Heinego-Medina i chorób wirusowych roślin i zwierząt 

🧬 wykreślono porównanie genów u komórki prokariotycznej i eukariotycznej

🧬 wykreślono ekspresję genów u prokariontów

🧬 nie musicie znać znaczenia badań Mendla

🧬 nie musicie wykazywać na podstawie wyników różnych badań znaczenia jądra komórkowego i DNA w przekazywaniu informacji genetycznej

🧬 zapomnijcie o zmienności środowiskowej 😎 i wpływie czynników środowiska na plastyczność fenotypów 

🧬 wykreślono kilka chorób,  których podłoże genetyczne trzeba określić na podstawie kariotypu wykreślono 

 🧬🦕 Możecie zapomnieć również o zastosowaniu biotechnologii molekularnej w badaniach ewolucyjnych i systematyce 🤪

Wykreślone zostały również następujące wymagania:

Uczeń: 

🦕 przedstawia historię myśli ewolucyjnej

🦕 wyjaśnia, dlaczego mimo działania doboru naturalnego w populacji ludzkiej utrzymuje się allele warunkujące choroby genetyczne

🦕 porządkuje hipotezy wyjaśniające najważniejsze etapy biogenezy

🦕 porządkuje chronologicznie wydarzenia z historii życia na ziemi; wykazuje, że zmiany warunków środowiska miały wpływ na przebieg ewolucji

🦕 analizuje różnorodne źródła informacji dotyczące ewolucji człowieka i przedstawia tendencję zmian ewolucyjnych

🌍 planuje i przeprowadza doświadczenie mające na celu zbadanie zakresu tolerancji ekologicznej w odniesieniu do wybranego czynnika środowiska

🌍 przewiduje zmiany liczebności populacji, dysponując danymi o jej liczebności, rozrodczości, śmiertelności i migracjach osobników

🌍 opisuje modele wzrostu liczebności populacji

🌍 planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące oddziaływania antagonistyczne między osobnikami wybranych gatunków

🌍 rozróżnia sukcesję pierwotną i wtórną, 

🪸 przedstawia wpływ zlodowaceń na rozmieszczenia gatunków, podaje przykłady gatunków reliktowych jako dowód ewolucji świata żywego

🪸 uzasadnia konieczność zachowania tradycyjnych odmian roślin i tradycyjnych ras zwierząt dla zachowania różnorodności genetycznej

Wszystkie zmiany można prześledzić w zamieszczonym poniżej flipbooku. Zostały naniesione na tekst dotychczas – do 30 sierpnia 2024 r. – obowiązującego rozporządzenia ministra edukacji.

Uwaga! Dla wygody czytania i przejrzystości tekstu nie uwzględniłam zmian w numeracji punktów i podpunktów rozporządzenia.

Pozdrawiam

Beata Dąbrowska Facetka od biologii

Plik w formacie pdf można pobrać ze sklepu – cena 12 zł.

Prawa autorskie

moje filmy

YouTube w liczbach

Statystyki

Obejrzyj na YouTube

galeria

Kilka przykładowych notatek

z Instagrama

opinie

Kilka Komentarzy

do filmów na YouTube